قیمت نان در استان یزد خیلی ناچیز گران شده است ؟


یزدفردا:در هفته گذشته قیمت نان در یزد و آن هم در روز جمعه گران شد و در پی آن مسئولین مربوطه خبرنگاران را دعوت کردند و دلایل آن را توجیه نمودند :

البته در بهمن ماه 1386 هم نان گران شد و واکنش مردم و خبرنگاران را در پی داشت و مسولین در آن زمان هم پاسخ دادند بد ندیدیم پاسخ دوسال قبل مسولان استان با امروز را مقایسه کنیم  ابتدا خبر های سال 86 را بخوانید و در ادامه  با کلیک بر روی واکنش امسال آنها مقایسه نمایید :و البته قضاوت با شما :



پاسخ مسئولین در سال 86 :چرا نان گران شد

یزدفردا "با پيشنهاد كارگروه تعيين قيمت نان و موافقت استاندار از اين پس 50ريال بر قيمت نان عرضه شده در استان يزد افزوده خواهد شد.

در اين زمينه مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان یزد و دبير اين كارگروه در گفت‌وگو با ايسنا‌يزد، در استدلالی برای افزایش قیمت نان گفت: قیمت خیلی ناچیز افزایش یافته است یک تی تاپ  از 50 تومان به 100 تومان افزایش یافته ولی هر قرص نان 5 تومانی رشد دارد.
مرتضی وهاب  با بیان اینکه نانوا از ابتدای سال متضرر بوده است خاطر نشان کرد: خمیر مایه، نمک، حمل و نقل آرد و بیمه گران شده و نانوا از ابتدای سال متضرر بوده است.
وی خاطر نشان کرد: دستمزد کارگر، حق بیمه افزایش یافته و به تبع آن باید قیمت نان افزایش یابد.
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان در پایان خاطر نشان کرد: براساس بخشنامه شورای اقتصاد هر سال قیمت نان باید افزایش پیدا کند که استان در ابتدای سال چنین کاری انجام نداده  و در مقطع كنوني افزايش قيمت را اعمال كرده است.

كارگروه تعيين قيمت نان استان یزد متشکل از مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی ، رئیس سازمان بازرگانی، رئيس شواری اسلامی شهر و رئیس صنف نانوایان پس از آنالیزهای کارشناسی رئیس صنف نانوایان با افزایش 20 درصدی قیمت نان موافقت کرد.
مهراب اسکندری رئیس سازمان بازرگانی و یکی از اعضای اين كارگروه نیز گفت: پس از بررسی آنالیزهای قیمت تمام شده توسط کارشناسان عضو، تصمیم به افزایش قیمت نان گرفته شد که با تائید استاندار قابل اجرا است.
وی در خصوص نشست کارگروه و مباحث مطروحه در نشست خاطر نشان کرد: تا زمانی که طرحي تصویب نشده مباحث مطروحه کارشناسی است و افراد می توانند نظرات خود را بیان کنند ولی پس از تصویب باید افراد مخالف هم با آن موافق شوند و در جهت موافقت صحبت کنند .
رئیس سازمان بارزگانی با بیان اینکه متاسفانه رسانه ها درچنین موضوعاتی به دنبال موافق و مخالف می گردند افزود: باید نحوه برخورد با چنین موضوعاتی به نحوی باشد که مردم بدانند چرا نان را 25 تومان می خرند و نسبت به آن توجیه شوند.

 

رئیس صنف نانوایان آنالیزهای کارشناسي افزایش قیمت 5 تومانی نان را ارائه کرد.
جلال پیورزی فر گفت: 3 تومان از افزایش قیمت نان برای کارگران مغازه های نانوایی، 5/2 ریال به دلیل افزایش کرایه حمل آرد و 5/7 تا 8 ریال به دلیل افزایش سایر هزینه ها است.
وی با اشاره به افزایش 20 درصد بیمه، افزايش قیمت خمیر مایه، نمک و گاز خاطر نشان کرد: از افزایش 5 تومانی قیمت نان تنها 5 تا 6 ریال برای صاحبان مغازه های نانوایی درنظر گرفته شده است.
رئیس صنف نانوایان هم چنین از افزایش 5 تا 10 گرمی خمیر هرقرص نان همزمان با افزایش قیمت 5 تومانی خبر داد،افزود: پس از افزايش 5 توماني در حدود 5 ريال به وزن خمير هر قرص نان افزوده ‌شده است.
پیورزی فر سپس با اشاره به افزايش قیمت نان در مهر 85 از 5/12 به 20 تومان اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل كشوري در ارديبهشت هرسال بايد قيمت جديد نان ارائه شود ولي چون در مهر سال گذشته قيمت نان در يزد افزايش يافته بود،اتحاديه نانوايان نرخ جديد را به مهر 86 موكول كرد كه به دليل شرايط خاص استانداري كه هنوز استاندار و يا سرپرست مشخص نبود و سپس به دليل ماه رمضان به بهمن موكول شد.
پیورزی فر در بخش دیگري از سخنانش مزد کارگر و افزایش کرایه حمل آرد را دلیل اصلی افزایش قیمت نان ذکر و تاکید کرد: نان یزد با بهترین کیفیت از ساعت 5 صبح تا 11 شب با کمترین قیمت در سطح کشور به دست مردم می رسد که از این حیث یزد در کشور نمونه است. 
 وي با بيان اينكه با افزايش قيمت نان از اين پس متوسط دستمزد كارگران روزانه از 9 هزار تومان به 12 هزار تومان افزايش مي‌يابد،خاطرنشان كرد: به دليل عدم صرفه اقتصادي بسياري از كارگران نانوائي به ساير زمينه‌هاي كاري نظير كارخانه‌هاي كاشي و يا كار‌هاي ساختماني رجوع كرده بودند.

پيورزي فر همچنين تعطيلي مغازه‌هاي نانوائي را به دليل افزايش نيافتن قيمت نان رد كرد و افزود: تعطيلي برخي از مغازه‌هاي نانوائي در روزهاي اخير به دليل برف و يخبندان و نداشتن وسيله مناسب كاگران نانوائي بوده است  كه نتوانسته بودند به موقع در محل كاري خود حاضر شوند. 

رئيس صنف نانوايان در پايان با اشاره به موج گرانی های اخیر اظهار داشت: به اندازه ای شاهد افزایش گرانی ها در استان هستیم که صنف نانوا به عنوان آخرين بخشي به حساب مي‌آيد كه اقدام به افزايش قيمت كرده است.

اساس بخشنامه شوراي اقتصاد بايد در ارديبهشت هر سال قيمت جديد نان در استان‌ها اعلام شود كه در اين راستا نرخ جديد نان يزد با حدود 20درصد افزايش در بهمن اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه‌يزد، صنف نانوايان در شهريور سال جاري آناليزهاي كارشناسي قيمت نان را به كارگروه تعيين قيمت نان شامل مدير شركت غله،رئيس سازمان بازرگاني،رئيس شوراي اسلامي شهر ارائه داد ولي اين كارگروه با پبشنهاد افزايش 5 توماني قيمت نان مخالفت كرد.

در آبان نيز دوباره جلال پيروزي فر رئيس صنف نانوايان آناليزها و پيشنهاد قبلي مبني بر افزايش 5 توماني نان را با يك شرط به كارگروه برد،بر اساس پيشنهاد جديد رئيس صنف نانوايان همزمان با افزايش قيمت نان، خمير هر قرص نان از 260 گرم به 270 تا 280 گرم افزايش مي‌يافت.

كارگروه با افزايش قيمت نان به شرط افزايش 5 تا 10 گرمي خمير نان موافقت كرد ولي عملياتي شدن آن منوط به موافقت استاندار بود.

استاندار نيز در آن مقطع كه مصادف با ماه مبارك رمضان بود،افزايش قيمت نان را رد و اجراي آن را به بعد از ماه مبارك رمضان موكول كرد و سرانجام در 5 بهمن قيمت هر قرص نان با 5 تومان افزايش در سطح استان اجرايي شد.

محمد رضا فلاح‌زاده استاندار يزد در نشستي با خبرنگاران در پاسخ سوالي مبني بر گراني‌هاي اخير استان خصوصا نان گفت: 50 درصد عرضه اقلام استان يزد پايين‌تر از نرخ كشوري است و قيمت نان هر ساله با توجه به افزايش دستمزد و افزايش حمل و نقل در تمامي استان‌هاي كشور افزايش مي‌يابد. 

ولي در شرايطي قيمت نان امسال افزايش يافته است كه در مهر سال گذشته قيمت نان حدود 40 درصد افزايش و به 20 تومان رسيده بود.

مدير شركت غله در آن زمان در نشستي كه با خبرنگاران داشت، گفت: قيمت نان از حدود ۵/۲ سال پيش هيچگونه افزايشى نيافته و اين امر، موجب شده بود تا ضمن كاهش كيفيت نان، كارگران نانوايى ها نيز به مشاغل ديگر روى بياورند.

وهاب در ان مقطع با اشاره به افزايش نرخ تورم و اجاره بهاى مغازه ها در هر سال، افزود:دستمزدكارگران نانوايى ها در دوسال گذشته افزايشى نداشت كه نانوايى ها نيز براى جبران برخى هزينه ها، نان را به صورت دوچانه مى پختند.

وي به خبرنگارن گفته بود:افزايش قيمت نان به دليل افزايش قيمت آرد نبوده بلكه ترميم حقوق كارگران و بهسازى و بهداشتى كردن محيط نانوايى ها دليل اصلى آن بوده است.

در مقطع كنوني نيز مدير شركت غله با اشاره به نرخ تي‌تاپ كه حاكي از تورم موجود مي‌باشد،گفته است:قیمت خیلی ناچیز افزایش یافته است یک تی تاپ از 50 تومان به 100 تومان افزایش یافته ولی هر قرص نان 5 تومانی رشد دارد.
مرتضی وهاب با بیان اینکه نانوا از ابتدای سال متضرر بوده است خاطر نشان کرد: خمیر مایه، نمک، حمل و نقل آرد و بیمه گران شده و نانوا از ابتدای سال متضرر بوده است.
وی خاطر نشان کرد: دستمزد کارگر، حق بیمه افزایش یافته و به تبع آن باید قیمت نان افزایش یابد.

رئيس صنف نانوايان نيز در مقطع كنوني با اشاره به آناليزهاي كارشناسي قيمت نان ،اظهارداشت:مزد کارگر و افزایش کرایه حمل آرد دلیل اصلی افزایش قیمت نان است.

وي با بيان اينكه با افزايش قيمت نان از اين پس متوسط دستمزد كارگران روزانه از 9 هزار تومان به 12 هزار تومان افزايش مي‌يابد،خاطرنشان كرد: به دليل عدم صرفه اقتصادي بسياري از كارگران نانوائي به ساير زمينه‌هاي كاري نظير كارخانه‌هاي كاشي و يا كار‌هاي ساختماني رجوع كرده بودند.
اما در كنار قيمت وكيفيت نان، نبايد از موضوعات مهم ديگري نظير كم‌ فروشي،تعطيلي غيرمجاز و عدم رعايت ساعات پخت كه ريشه در يارانه سنگين دولت به آرد دارد، غافل شد.

گفتني است: در استان يزد حدود1250 نانوائي فعاليت مي‌كنند و مصرف ماهيانه آرد در استان 9 هزار تن مي‌باشد كه حدود 5هزار تن ان در شهرستان يزد مصرف مي‌شود.





پاسخ مسئولین در سال 88 :چرا نان گران شد




دلايل افزايش قيمت نان در استان يزد طی نشست خبري تشریح شد

یزدفردا :در پی افزایش نرخ نان در یزداز 250 ریال به 330 ریال و اعتراض مردم و انعکاس آن در رسانه های استان مسئولین مرتبط با موضوع طی نشست رسانه ای در سالن موحدین استانداری یزد به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند .

13 مهر 1388 - بعدازظهر 01:19                         تعداد باردید : 4053                          کد خبر : 19299

دلايل افزايش قيمت نان در استان يزد طی نشست خبري  تشریح شد
یزدفردا :در پی افزایش نرخ نان در یزداز 250 ریال به 330 ریال و اعتراض مردم و انعکاس آن در رسانه های استان مسئولین مرتبط با موضوع  طی نشست رسانه ای در سالن موحدین استانداری یزد به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند .

به گزارش خبرنگار یزدفردا :   عظیمی نیا فرماندار يزد با اشاره به افزايش بيش از 30 درصدي قيمت نان در يزد طي دو روز گذشته گفت: اين افزايش قيمت كارشناسي شده و با در نظر گرفتن شرايط مردم و نانوايان استان يزد بوده است. محمود عظيمي‌نيا در نشست خبري و اطلاع‌رساني دلايل افزايش قيمت نان در يزد اظهار داشت: بحث نان از مباحثي است كه حساسيت ويژه‌اي بر روي آن وجود دارد بر همين اساس براي افزايش قيمت نان در استان بيش از سه ماه كار كارشناسي و بررسي ميداني انجام شده است. وي افزود: طبق قانون قيمت نان بايد هر سال افزايش مي‌يافت كه در استان يزد از سال 86 تاكنون افزايش قيمت نداشته‌ايم از طرفي بسياري از نانوايي‌هاي استان يزد به دليل افزايش دستمزد كارگران، بيمه، هزينه‌هاي حمل و نقل آرد، فرسودگي تنورها و .... دچار ركود شده و در آستانه تعطيلي قرار گرفته‌اند. عظيمي‌نيا عنوان كرد: اين افزايش قيمت با توجه به افزايش مولفه‌هاي مراحل پخت نان و به منظور جلوگيري از ضرر بيش از حد نانوايان انجام شده است.

مديركل غله استان يزد نيز در اين نشست اظهار داشت: قيمت آرد به نرخ 75 ريال گذشته توزيع مي‌شود و در اين زمينه افزايشي نداشته‌ايم اما با توجه به اعتراضات منطقي نانوايان و افزايش ماليات‌ها، دستمزد كارگران، بيمه، مخمر، نمك و .... مقام استان تصميم به افزايش 30 درصدي قيمت نان گرفتند. بختيار اعلايي يادآور شد: نسل قديمي نانواها به دليل عدم جذابيت در اين شغل به تدريج از دست رفته‌اند و نسل جديد نيز به دليل پايين بودن درآمد، نانوايي‌هاي خود را يك‌به‌يك تعطيل مي‌كنند. وي ادامه داد: از طرفي كارگر و شاطر به دليل دستمزدهاي بسيار پايين جذب اين شغل نمي‌شوند از اين‌رو ناچار بوديم تجديدنظري در قيمت‌ها انجام دهيم تا هم نانواها بتوانند نانوايي‌هاي خود را اداره كنند و هم بتوانند شاگرداني تربيت كنند كه بتوانند نان مردم را تامين كنند.

مشاور قيمت‌گذاري نرخ نان در استان يزد نيز در اين زمينه اظهار داشت: قيمت نان بر اساس دستورالعملي كه وزارت بازرگاني در سال 85 به استان‌ها ارسال كرده و به استناد همين دستورالعمل در سال 86 نيز قيمت جديد نان تعيين شده، افزايش يافته است. محمود زارع رشکوییه (ناطق) عنوان كرد: در سال جاري نيز با استناد همان بخش‌نامه و جدول آناليز قيمت‌گذاري قيمت جديد نان در جلسه‌اي با حضور مديركل غله استان يزد، رئيس سازمان بازرگاني استان يزد، رئيس اتحاديه نانوايان و نماينده شوراي اسلامي استان يزد تعيين شد و پس از تاييد استاندار به نانوايي‌ها ابلاغ شد. وي افزود: 18 مولفه در تعيين قيمت نان تاثيرگذار بوده است كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به ميانگين پخت روزانه بر اساس هشت ساعت كار و سه نيرو در سه شيفت كاري با 457 كيلوگرم آرد، بررسي ميزان ريع آرد، درصد افزايش تورم نسبت به سال قبل، هزينه‌هاي كارگري و بيمه و ... اشاره كرد. ناطق يادآور شد: قيمت نان از دهم مهر ماه جاري به مبلغ 80 ريال در استان يزد افزايش يافته است كه 60 ريال آن به منظور دستمزد كارگري و 20 ريال بقيه براي افزايش نرخ مواردي نظير خميرمايه، كرايه حمل آرد و ... در نظر گرفته شده است. وي تصريح كرد: در شرايط كنوني كه قيمت نان افزايش يافته است، دستمزد كارگر ماهر نانوايي به روزانه 138 هزار و 100 ريال رسيده است كه اين رقم دستمزد با حقوق كارگر صفر ساختماني برابري مي‌كند.

رئيس اتحاديه نانوايان يزد نيز در اين جلسه اعلام كرد: 80 درصد نانوايان هنوز هم از اين ميزان افزايش قيمت رضايت ندارند و معتقدند قيمت نان بايد بيش از اين افزايش پيدا كند. شاطر غرابي اظهار داشت: بهترين شاطرها و نانواهاي استان يزد به دليل عدم كفايت درآمد نانوايي‌ها براي اداره امور زندگي، اين شغل را رها كرده و در برخي شركت‌ها حتي به مشاغلي نظير نگهباني و سرايداري رضايت داده‌اند. وي افزود: دستگاه‌هاي برخي نانوايي‌ها نيز فرسوده شده اما توان مالي براي تعويض آنها و به‌روز كردن دستگاه‌ها نيست به همين دليل شاهد افت كيفيت نان و نارضايتي مردم نيز هستيم. غرابي خاطرنشان كرد: هم‌اكنون كيفيت نان در 90 درصد نانوايي‌هاي يزد مطلوب است و در نانوايي‌هايي كه كيفيت نان توليدي آنها نامطلوب است نيز امور نظارتي و آموزشي انجام خواهد شد.

رضا زارع‌زاده دبير تعزيرات گندم و آرد و نان شهرستان يزد گفت: به دنبال افزايش قيمت نان در يزد، راهكارهايي براي ارتقاي كيفيت نان در نظر گرفته شده كه برخي از آنها هم‌اكنون در حال اجراست و بقيه طرح‌ها نيز به‌زودي اجرايي مي‌‌شود وي همچنين افزود: با همكاري اتحاديه نانوايان سياست‌هاي تشويقي براي نانواياني كه در واحدهاي آنها نان به كيفيت مطلوب عرضه مي‌شود، با همكاري صدا و سيما به كار گرفته مي‌شود. زارع‌زاده عنوان كرد: البته با افزايش نرخ نان، امكان پرداخت حق و حقوق كارگران به طور كامل و افزايش آن محقق مي‌شود كه اين امر نيز خود انگيزه‌اي براي افزايش كيفيت نان در استان يزد است. وي بيان داشت: علاوه بر سياست‌هاي تشويقي، برنامه‌هايي نيز از سوي كميسيون تعزيرات گندم، آرد و نان نيز براي نانوايان متخلف در عرضه نان بي‌كيفيت انديشيده شده كه به‌زودي اجرايي خواهد شد. زارع‌زاده با اشاره به اينكه سرانه مصرف آرد هر نفر در استان يزد 10 كيلوگرم است، خاطرنشان كرد: با محاسبه‌اي ساده به روشني مشخص است يارانه‌اي كه دولت براي نان استان يزد مي‌پردازد معادل كل اعتبار عمراني سالانه اين استان است كه در صورت عدم رعايت كيفيت پخت از سوي نانوا و عدم اصلاح الگوي مصرف از سوي مردم، بخش هنگفتي از اين يارانه هدر مي‌رود. وي همچنين حذف تدريجي يارانه‌ها را راهكاري موثر در جلوگيري از دورريز نان اعلام كرد و افزود: با اجراي اين طرح هم نانوا و هم مصرف‌كننده روش‌هاي بهتري براي تهيه و مصرف نان انتخاب مي‌كنند. دبير تعزيرات گندم، آرد و نان شهرستان يزد با اشاره به اينكه 30 تا 40 درصد واحدهاي نانوايي استان يزد واحدهاي آزادپزي هستند، بيان داشت: اين واحدها هم‌اكنون ساماندهي و قانون‌مند شده‌اند و 80 درصد نان موجود در سوپرماركت‌ها نيز از طريق آزادپزي‌ها تامين مي‌شود. در اين جلسه برخي مسئولان و خبرنگاران به نحوه نرخ‌گذاري به مبلغ 33 تومان نيز انتقاد كردند. بسياري از اعضاي جلسه معتقد بودند كه اين نرخ بايد 30 يا 35 تومان مي‌شد تا مردم علاوه بر مشكل گراني با مشكل پول خرد و معطلي در اين زمينه در نانوايي‌ها مواجه نباشند.

مهندس علیخانی مدیر کل  رسیدگی به شکایات استانداری یکی از غایبین جلسه بود که در حاشیه جلسه تودیع و معارفه مدیرکل انتقال خون استان که به صورت همزمان برگزار شد دلیل عدم شرکت خود در این جلسه را به خبرنگاریزدفردا اینگونه توضیح داد :علتی برای حضور در این جلسه نبود ووظایف سازمانی و اداری ما زمانی که تخلفی از سوی ارگانی انجام شده باشد شروع می شود و در این مورد تخلفی صورت نگرفته وبر اساس قوانین عمل شده است و بر همین اساس نیازی به حضور دیده نشد
.
یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا